Sobota, 9. maj 2020

"Letošnji festival bo morda še pomembnejši."

Aleš Novak o trenutnem stanju v gledališčih

Aleš Novak, umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje <em>Foto: Sašo Bizjak/Večer</em>
Aleš Novak, umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje Foto: Sašo Bizjak/Večer

 

Umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje Aleš Novak je za Večer spregovoril o trenutni situaciji v gledališčih in poteku pripravah na letošnji festival. Meni, da bi za uspešno jesensko odprtje gledališč že sedaj potrebovali načrt za ustrezne prilagoditve in ponovni zagon. V zadnjih tednih pogreša javni diskurz na temo kulture in umetnosti, ki je izrazito deficitaren, a toliko bolj potreben. Ker je bila do ustavitve v mesecu marcu gledališka sezona izvedena okoli 80-odstotno, bo festival verodostojen, tečejo prizadevanja, da bi tudi letos, v spremenjenih okoliščinah ohranil mednarodni značaj.  Borštnikovo srečanje se pričenja 12. oktobra s programskim sklopom Mlado gledališče, nadaljuje s Študentskim gledališčem ter tekmovalnim, spremljevalnim in strokovnim programom. Slavnostni zaključek s podelitvijo festivalskih nagrad bo v nedeljo, 25. oktobra.

 

Izpostavljamo nekatere misli. Celoten intervju je bil objavljen v petek, 8. maja 2020, preberete pa ga lahko na tej povezavi

Tudi pri nas so gledališča zaprta ne samo za obiskovalce, temveč tako rekoč še za ustvarjalce. Da bi jih lahko jeseni znova odprli, bi že sedaj potrebovali načrt za ustrezne prilagoditve in ponovni zagon. Zdaj se je pokazalo, da se še knjižnice in muzeji niso mogli odpreti z danes na jutri, v gledališčih pa je situacija še mnogo bolj zapletena. Gledališki procesi so dolgotrajni, umetniške in organizacijske odločitve pa kompleksne. V nekaterih gledališčih trenutno razmišljajo o tem, da je smiselno prilagoditi sezono tako, da bi bile zasedbe čim manjše in da bi poskrbeli tudi za igralske alternacije za primer, če bi igralec ali igralka zbolela, v drugih pa želijo pripraviti večje predstave, ki bi obeležile ponovni zagon gledališča in izpričevale njegovo ustvarjalno moč. Potrebujemo medresorsko strokovno skupino, ki bi pripravila protokole in smernice za organizacijo dela in ponovno odprtje gledališč.

V teh tednih veliko slišimo o nuji po zagonu nogometa, denimo. To je gotovo pomembna dejavnost, vendar pogrešam javni diskurz na temo kulture in umetnosti, ki je v tem trenutku deficitaren, a je toliko bolj potreben. Ta kriza je navsezadnje priložnost za refleksijo o tem, kako prihajamo v stik s kulturo in umetnostjo in kaj nam pomenita. 

Celotna gledališka produkcija v Sloveniji in v Evropi se je ustavila. Vseeno pa je bila do ustavitve slovenska gledališka sezona izvedena okoli 80-odstotno. Pripravili smo pregled načrtovanih in izvedenih premier v javni gledališki mreži. Med gledališči so sicer odstopanja, vendar se pri realizaciji sezone gibljejo večinoma med 75 in 85 odstotki. To pa je že čvrsta in verodostojna osnova za festivalski izbor. 

Pričakujemo, da bodo veljali ukrepi, ki bodo zmanjšali število obiskovalcev, na to smo pripravljeni. Pripravljeni smo tudi na zmanjšanje finančnih virov, temu se bomo prilagodili, še vedno pa bomo izvedli verodostojen in mednarodno relevanten festival. Letošnji festival bo pomemben tudi s stališča ponovnega zagona gledališča, zato bo še težje pričakovan in morda še pomembnejši.